Stock ID #215541 食货半月刊 [Shi Huo banyue kan] [Chinese Social and Economic History]. TAO HSI-SHENG.
食货半月刊 [Shi Huo banyue kan] [Chinese Social and Economic History]
食货半月刊 [Shi Huo banyue kan] [Chinese Social and Economic History]
食货半月刊 [Shi Huo banyue kan] [Chinese Social and Economic History]

食货半月刊 [Shi Huo banyue kan]
[Chinese Social and Economic History]

Shanghai. New Life Press. 1935. Stock ID #215541

This 6 month run of 食货半月刊 comprises 12 issues; runs from June -December 1935, the issues in a single volume and are complete with their original illustrated wrappers with black and white sketch maps in text and some full page advertisments from booksellers and publishers.

Cloth on boards torn with loss in places particularly on the spine. Lower hinge opening. Pages evenly browned but the issues are otherwise in good condition. 26.2 x 19cm. Text in Traditional Chinese characters.

T’ao Hsi-Sheng, [Tao Xisheng], an advocate of moderate change, founded and edited this semi-monthly journal ‘Shihuo’ under the auspices of Beijing University’s Institute of Law. This publication, initiated in 1936, aimed to modernize China and featured contributions from various academics on economic and social history. Despite its brief existence — spanning from December 1934 to August 1937 — the journal quickly gained popularity, with initial print runs of 2000 copies escalating to 4000 due to high demand, particularly in Japan, where it attracted Japanese scholars' interest in Chinese history. Renowned for its significant circulation and influence, 'Shihuo' expanded the scope of history research in China, nurturing numerous scholars in the process.

Originally named 'Shixin,' the journal was renamed 'Shihuo' after the ongoing historical records of 'Shihuozhi,' which detailed China's economic activities. However, the outbreak of the Second Sino-Japanese war in 1937 led to the demise of 'Shihuo'. T’ao Hsi-Sheng, along with others, initially collaborated with the Japanese puppet regime but later defected back to Chiang Kai-shek's government due to the unexpectedly harsh terms of a proposed peace settlement. T’ao subsequently served as Chiang's propagandist. (Hoover Institution Library Archives). Perhaps because of his alignment with the Kuomintang, or with the Japanese, he was blacklisted by the Chinese Communist Party, as documented by the American Embassy in 1948 (Office of the Historian; "Chinese Reds Broadcast Blacklist of Officials").

When referring to this item please quote stockid 215541.

Price: $1,250.00 AU

other currencies

See all items in All Galleries, Antiquarian
See all items by